پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 33282
نویسنده : خبرنامه

آکنه ولگاریس آکنه ولگاریس
آکنه ولگاریس یک بیماری شایع پوستی مزمن است که شامل انسداد و التهاب فولیکول های مو و غدد چربی مرتبط است. آکنه ولگاریس نام پزشکی نوع رایج آکنه است. وجود جوش های سرسیاه، سر سفید و سایر انواع آکنه روی پوست از جمله موارد آکنه است. آکنه عمدتا روی صورت، سینه، شانه ها و پشت ایجاد می کند.
در حالی که آکنه خفیف را می توان با داروهای بدون نسخه درمان کرد، آکنه های شدیدتر باید توسط متخصص پوست درمان شوند. همیشه به یاد داشته باشید که جوش ها و آکنه ها معمولاً نشان دهنده مشکلات داخلی بدن ما هستند، بنابراین تا زمانی که این مشکلات زمینه ای شناسایی نشود، نمی توان آنها را درمان کرد.
بنابراین بهترین راه برای درمان آکنه مراجعه به متخصص پوست است. با استفاده بی رویه از پمادها، کرم ها و بهترین داروها، علائم خارجی آکنه ولگاریس از بین می رود و در برخی موارد پس از مدتی علائم دوباره عود می کند.
علاوه بر این، آکنه می تواند به صورت ضایعات التهابی، ضایعات التهابی یا هر دو ظاهر شود و ناحیه وسیعی از پوست را درگیر کند.
من فاطمه حبشی هستم و در این مقاله می خواهم شما را با آکنه ولگاریس، علائم و علل آن، روش های پیشگیری و درمان آشنا کنم.
آکنه ولگاریس خود را نشان می دهد
آکنه ولگاریس چیست؟
آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی است که زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو با سلول های مرده پوست، باکتری ها و روغن (سبوم) مسدود می شوند. فولیکول های مسدود شده باعث ایجاد لکه های پوستی می شوند که شامل جوش های سرسیاه، سرسفید و کیست می شود.
همچنین بخوانید : فواید و عوارض لایه برداری صورت چیست؟
افرادی که از این نوع آکنه رنج می برند، انواع جوش های سرسیاه، سرسفید و جوش های التهابی قرمز را تجربه خواهند کرد. در برخی افراد شدت این آکنه بسیار خفیف است و فقط چند جوش یا ضایعات پوستی کوچک در نقاط خاصی از بدن خود دارند. اما این امکان وجود دارد که دیگران نسبت به مبتذل حساسیت بیشتری نشان دهند.
آکنه ولگاریس فقط در صورت ظاهر نمی شود و می تواند در گردن، سینه، پشت، بازوها و حتی پایین تنه دیده شود.
اگرچه دلایل دقیق آکنه بزرگسالان به طور کامل شناخته نشده است، محققان بر این باورند که بسیاری از عوامل بیولوژیکی و فرآیندهای مرتبط با آکنه نوجوانان ممکن است در پیدایش آکنه بزرگسالان نقش داشته باشند.
نوعی زخم ولگاریس
ضایعات اولیه آکنه فولیکول های مو هستند که توسط سبوم و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. این ضایعات یا کومدون ها می توانند به برجستگی هایی به نام سرسفید و سر سیاه تبدیل شوند.
برای در امان ماندن از این بیماری ها افراد باید در انتخاب لوازم آرایشی برای پوست خود دقت زیادی داشته باشند و به مواد تشکیل دهنده آنها توجه ویژه ای داشته باشند.
در زیر انواع آکنه ولگاریس را با هم بررسی می کنیم.
دانه های سر سیاه
نقاط سیاه، کومدون ها، که در سطح پوست در معرض ظاهر می شوند. این نوع آکنه ها با چربی اضافی و سلول های مرده پوست پر می شوند. جوش های سر سیاه اغلب با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.
جوش های سفید
کومدون هایی که روی سطح پوست باقی می مانند، جوش های سرسفید نامیده می شوند. در واقع، آکنه زمانی رخ می دهد که سلول های چربی و پوست از باز شدن فولیکول های بسته مو جلوگیری می کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه که جوش های سرسیاه را درمان می کنند نیز برای جوش های سر سیاه موثر هستند.
پاپول (برجستگی های قرمز شعله ور)
پاپول ها کومدون هایی هستند که باعث ایجاد برجستگی های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست می شوند. این نوع راش ممکن است در لمس حساس باشد. فشار دادن آنها می تواند التهاب را بدتر کند و در موارد شدیدتر منجر به زخم شدن ناحیه آسیب دیده شود.
همچنین بخوانید : تفاوت بین پاکسازی صورت مردانه و زنانه چیست؟
از آنجا که
این یکی از انواع آکنه ولگاریس است که ظاهر خاص تری نسبت به سایر انواع جوش دارد. آنها مانند یک سر سفید با یک حلقه قرمز در اطراف برآمدگی به نظر می رسند. این توده معمولاً با چرک سفید یا زرد پر می شود که در صورت برداشتن آن می تواند باعث زخم یا لکه های تیره روی پوست شود.
گره
ندول ها برجستگی های بزرگ و متورمی هستند که در لمس محکم هستند. این نوع جوش ها در عمق پوست هستند و اغلب دردناک هستند. ندول ها باید توسط متخصص پوست درمان شوند زیرا داروهای بدون نسخه ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند تا آنها را از بین ببرند.
چی؟ علل آکنه ولگاریس چیست؟
آکنه ولگاریس یکی از شایع ترین عوارض پوستی است که علل آن اغلب قابل پیشگیری است. در ادامه به مهم ترین علل این بیماری اشاره می کنیم:
اختلال هورمونی
هورمون ها نقش مهمی در بروز آکنه ولگاریس دارند. هورمون های آندروژن تولید سبوم را در پوست افزایش می دهند. چربی اضافی و بسته شدن منافذ سلول های پوست باعث مسدود شدن آن و ایجاد آکنه می شود.
باکتری ها
یکی دیگر از علل آکنه ولگاریس باکتری ها هستند. اصلی ترین باکتری های ایجاد کننده آکنه، باکتری های پروبیوتیک هستند که پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد آکنه ملتهب می شوند.
وراثت و سابقه خانوادگی
متأسفانه یا خوشبختانه وراثت نقش مهمی در عوارض و مشکلات پوستی دارد، اگر والدین یا خواهر و برادر شما آکنه دارند، احتمال ابتلای شما نیز به آن بیشتر است.
راه های پیشگیری از آکنه ولگاریس
امروزه راه های زیادی برای پیشگیری از آکنه وجود دارد که بیشتر آن ها به سبک زندگی و توجه مربوط می شود. بیایید این روش ها را با هم بررسی کنیم.
پوست خود را تمیز نگه دارید
سعی کنید سه بار در روز صورت خود را با آب گرم و یک پاک کننده ملایم صورت بشویید تا آلودگی و سلول های مرده روی سطح پوست شما باقی نماند. همیشه به یاد داشته باشید که پوست خود را زیاد نشویید و از صابون ها و مواد شوینده خشن استفاده نکنید.
بیشتر بخوانید: میسلار واتر چیست؟ (مزایا و معایب، تفاوت بین میسلار واتر و تونر)
آکنه های ناخوشایند را با مرطوب نگه داشتن پوست از بین ببرید
مرطوب کردن پوست از شوره سر جلوگیری می کند متخصصان استفاده از محصولاتی با برچسب "غیر کومدوژن" را توصیه می کنند. این محصولات منافذ پوست را مسدود نمی کنند و در نتیجه باعث ایجاد آکنه نمی شوند.
رژیم غذایی و ورزش را جدی بگیرید
رژیم غذایی حاوی میوه ها، سبزیجات و غذاهای کم کالری (کم چربی و قند) به کنترل آکنه کمک می کند. ورزش راه دیگری برای مبارزه با آکنه است. شستشوی کامل عرق بعد از ورزش بسیار مهم است، زیرا تعریق روی پوست باعث ایجاد آکنه می شود.
آرایش صورت را به حداقل برسانید
سعی کنید کمتر از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید و ترجیحا از محصولات بدون روغن و غیر کومدون زا استفاده کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.
همچنین فراموش نکنید که نور خورشید و اشعه قوی و مستقیم خورشید می تواند به پوست آسیب برساند. پس استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید. استفاده روزانه از ضد آفتاب می تواند کمک زیادی به جلوگیری از اشعه های مضر خورشید کند.
صورت خود را نشویید
برای درمان سریع آکنه، صورت خود را لمس یا فشار ندهید، در غیر این صورت جوش ها ظاهر می شوند. به این ترتیب پوست شما به طور طبیعی بهبود می یابد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟
اگر آکنه به آرامی خود به خود از بین نمی رود یا با داروهای بدون نسخه قابل درمان نیست، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروی قوی تری تجویز کند. این نوع آکنه در زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند بدون درمان از بین می رود. در افراد مسن، شروع ناگهانی آکنه شدید ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. بنابراین، بیماری را جدی بگیرید و در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.
در آموزش پاکسازی پوست توضیح کاملی در مورد این موضوع داده ام.

آکنه ولگاریس (علائم، علل، درمان و روش های پیشگیری)