پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
یک سینماگر قدیمی بر اثر کرونا درگذشت
نوشته شده در پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400
بازدید : 501
نویسنده : خبرنامه

پدرام اکبری - مستندساز - با اعلام این خبر گفت: مصطفی حضرتی صبح امروز، ۱۵ اردیبهشت‌ماه براثر کرونا در بیمارستان از دنیا رفت و مراسم خاکسپاری او نیز پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد.

به گفته وی، حضرتی متولد سال ۱۳۲۶ در شهر بم و دانش آموخته‌ مدرسه عالی تلویزیون و سینما بوده که سال‌ها به عنوان فیلمبردار و عکاس در تلویزیون و سینما فعالیت داشته است.

او پس از دوره دانشکده به عنوان دستیار فیلمبردار و بعد فیلمبردار در واحد فیلمبرداران تولید شبکه اول سیما مشغول به کار شد و در مستند بلندی که از اردوگاه آوارگان جنگ تحمیلی در بروجرد (به تهیه‌کنندگی پدرام اکبری) ساخته شد نیز عکاس و دستیار فیلمبردار بود.

از دیگر کارهای سینمایی حضرتی به مستند بلند «باغ سنگی» ستخته پرویز کیمیاوی، «زنده باد» ساخته خسرو سینایی و «هیروگلیف» که سال ۱۳۵۹ ساخته شد می‌توان اشاره کرد.

اکبری یاداور می‌شود که حضرتی در زلزله سال ۱۳۸۲ بم، نزدیک به ۹۰ درصد بستگان سببی و نسبی خود را از دست داده بود و بعد از آن دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی را که سرپرستی نداشتند، تا پایان تحصیلات مورد حمایت خود قرار داد.

این هنرمند آرشیو عکس غنی از ارگ بم قبل و پس از زلزله و نیز پس از مرمت داشت که می‌خواست آن را به یونسکو بدهد ولی شرایط فراهم نشد.




مواد اولیه صنایع دارویی رو باید از کجا بخریم؟
نوشته شده در پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400
بازدید : 3240
نویسنده : خبرنامه

 

به دنبال تشدید تحریمها در سالهای گذشته و در پی مشکلات ناشی از ممانعت از انتقال ارز برای تأمین مواد اولیه دارویی، متخصصان صنعت داروسازی کشور با تکیه بر توان و دانش خود، توانستهاند تا حدود زیادی این مشکلات را رفع کنند. این باعث می شود که دندان ها قوی تر و مقاومت بیشتری نسبت به پوسیدگی ناشی از اسید و باکتری ها داشته باشند. GMP این شرکت از بسیاری از شرکت های اروپایی و امریکایی قابل قبول تر است و من فکر می کنم اگر حساسیت ها و شیطنت های سیاسی کاهش یابد و واقع بینانه و منصفانه ارزیابی شود به طور قطع داروسازی عبیدی می تواند تمامی گواهی های بین المللی را دریافت کند. بین المللی رد کرد و به ما اثبات شد ما به طور قطع اجازه واردات مواد اولیه را می دهیم. وی افزود: قدمت صنعت ماده اولیه دارو در کشورمان به طور قطع نسبت به صنعت داروهای ساخته شده بسیار کمتر است و سبقه و سابقه کمتری دارد و گرفتاری هایی نیز دارد از جمله اینکه اخذ گواهی های بین المللی برای این صنعت نوپا در کشور کار آسانی نیست و کار سختی است.

دارو به ماده ای گفته می شود که با اثر بر گیرنده ای خاص در داخل ، خارج یا دیواره سلول باعث شروع یا مهار عملکردی خاص می گردد و قدرت اثر دارو با میزان و تعداد این تعامل نسبت مستقیم دارد. آمریکای شمالی به دلیل افزایش تقاضا برای داروهای دارویی و بیودارویی و حضور تعداد زیادی از تولیدکنندگان مواد کمکی در این منطقه بیشترین سهم را در بازار مواد کمکی دارویی دارد. همه افتخاراتی که دربحث GMP وجود دارد متعلق به تمامی صنعت داروی کشور می شود اگر چه اخذ GMP اروپا و امریکا برای شرکت های داروسازی ایران به هر حال شیطنت هایی صورت می گیرد و به راحتی به شرکت های ما GMP داده نمی شود چون می دانند در صورت اخذ این استاندارد شرکت های داروسازی ایران رقیبان جدی در امر صادرات خواهند نظارت بر قیمت مواد اولیه دارو چند سالی به خود تولید کنندگان سپرده شده بود اما در حال حاضر برنامه ما این است که قیمت گذاری باید در چارچوب صحیح انجام شود.

مطلب مرتبط: https://irchem.ir/pharmaceutical/

آرکا شیمی گستر سپیدار در سال 1397 با هدف واردات و تامین مواد اولیه آرایشی، بهداشتی و دارویی و با بهره گیری از نیرو های متخصص فنی و کارشناسان مجرب تاسیس شد. استئارات منیزیم یک ماده ی شیمیایی است که بر اثر واکنش آنیون اسید استئاریک و کاتیون منیزیم بوجود می آید و به شکل پودر سفید رنگ است که سمیت خیلی کمی دارد که بیشتر در داروسازی ها بکار برده می شود که به عنوان ماده ای غیرفعال در صنایع دارویی و مکمل برای تولید قرص هایی با دوز ثابت استفاده می شود در واقع نقش اصلی استئارات منیزیم در مکمل ها، به عنوان یک روان کننده است که بدلیل خواص روان کنندگی مواد و جلوگیری از چسبیدن مواد به تجهیزاتی که در ساخت و فشرده سازی پودر ها و مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. به جز این برخی دیگر از محصولات دارویی به شکل کلی یا مواد اولیه ساخت آن ها، به دلایل مختلف داخل کشور تولید نشده و از شرکت های سازنده خارجی وارد می شوند.

طبق ماده ۶ از مقررات و ضوابط واردات مواد اولیه ی دارویی: پس از واردات مواد دارویی، فرد وارد کننده باید مراتب واردات را به سازمان کل نظارت بر مواد دارویی و مواد مخدر در میان بگذارد تا کارشناسان این سازمان از انبار یا کارخانه ی داروسازی فرد وارد کننده نمونه برداری کنند و از کیفیت مواد اولیه ی وارد شده آگاه شوند. در آب غیر حلال است و دارای خاصیت ضد چسبندگی و امولسیون کننده است . وضعیت تولید مکملهای غذایی و انواع ویتامینها در ایران نیز رو به رشد است تا جایی که چندی پیش رئیس شرکت دانشبنیان ماه فارمد اعلام داشته که کشورمان در فناوری تولید مکملهای غذایی میتواند جزء پنج کشوری باشد که دارای دانش فنی تولید این محصولات هستند. محصولات دارویی نیز یکی از موارد واردات می باشد که اطلاع از شرایط واردات مواد اولیه دارویی می تواند تأثیر بسزایی در امر واردات قانونی و استاندارد داشته باشد.