پخش و گزارش چیست
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پخش و گزارش چیست
نوشته شده در شنبه 1 مهر 1402
بازدید : 237
نویسنده : خبرنامه


صحبت کردن، هنر و تکنیکی است که گوینده را قادر می‌سازد با شناخت و درک کامل از زبان و ادبیات آن کشور، با استفاده از اندام گفتار واضح، با لحن مناسب، زبان نوشتاری را به زبانی معنادار تبدیل کند تا ارتباط برقرار کند. و ارتباط برقرار کنند. سخنران خوب سخنراني است كه روح كلمات و نوشته هاي ارائه شده به مخاطب خود را بسيار زيبا و زيبا نشان دهد.

باید فهمید که ارتباط کلامی مهمترین رفتار انسان در روابط انسانی است. اگر دقت کنیم، می بینیم که تفاوت زندگی انسان با دیگر جانداران و حیوانات در این است که از کلمات ناشی می شود.

«گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن» عناصر اصلی ارتباط انسانی هستند.

نوع صدا و صوت و خصوصیات آن خواسته و نسب و امری است که خداوند داده است، اما این طرز گفتار است که مهارت تکلم و تکلم را می شناسد. نه به وراثت یا غریزه، بلکه با تربیت و تمرین و تجربه و مهارت و مهارت که مانند سایر علوم از جوانی و جوانی شروع می شود و بر استعداد و صنعت فطری برتری دارد. یاد بگیرید که در زمینه های زبانی مانند عشق و شادی و مهارت های گفتاری و گفتاری یک سخنران ماهر باشید. مانند تمام مهارت ها و تکنیک های زندگی، صحبت کردن نیز نیاز به آموزش مناسب برای رشد و توسعه صدا دارد.

انواع صدا و سیما و گزارش در صدا و سیما:

گوینده رادیو و تلویزیون: شخصی که فواصل برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون را گوینده می کند.

مجری برنامه های سرگرمی رادیو و تلویزیون: فردی که مسئولیت ارتباط با مهمانان، خواندن مطالب مکتوب و گاهی گزارشگر را بر عهده دارد که نیاز به حضور ذهنی بالا و توانایی بازیگری دارد.

Cast Ads Publisher: خواننده متن برای تبلیغات تجاری

گزارشگر ورزشی صدا و سیما: گزارش فوری رویدادهای ورزشی و سرگرمی بینندگان و شنوندگان از مسابقات ارزشمند.

مجری تخصصی رادیو و تلویزیون: متخصص با توانایی رهبری و اعلان گفتگوهای ویژه.

مجری چت: فردی که در مدیریت هر دو طرف گفتگو و همچنین پرسش و پاسخ مهارت بالایی دارد.

مجموعه ای از برنامه ها و مسابقات سرگرم کننده برای رادیو و تلویزیون: فردی که مجری مسابقات در مقابل دوربین است و فضایی جذاب و دوستانه را برای مخاطبان تضمین می کند.

مجری برنامه های کودک و نوجوان: در برنامه های کودک و نوجوان نقش برقراری ارتباط با مخاطبان و بخش های مختلف برنامه را بر عهده دارد.

راوی (متن خوان): خواننده متون مرتبط با تصاویر تلویزیونی مانند راوی برنامه های خبری و علمی.

بازیگر: بازیگری که در یک برنامه تلویزیونی (شاید یک کمیک) ظاهر می شود.

پخش کنندگان و مجریان: افرادی با ایده ها و مهارت های ارتباطی عالی که اخبار را برای بینندگان و شنوندگان می خوانند.

خبرنگار هواشناسی: بیشتر آنها هواشناسی هستند که در واحد خبر وضعیت هوا را گزارش می کنند.

گوینده و روزنامه نگار باید از نظر مسائل روحی و روانی دارای صفات و حقوق خاصی باشند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

1- صحبت کردن یک هنر است. برای موفقیت در این حرفه یک عامل عشق لازم است. این حرفه با جذابیت و شیرینی خود تلخی ها و ضعف های زیادی را نیز به همراه دارد. پس برای هموار شدن همه سختی ها باید عشق داشته باشی.

2- افزایش اعتماد به نفس: اعتماد به نفس یعنی اعتماد به نفس نه تکبر. اشتباه نکنید در مرحله اول اعتماد به نفس با آرامش همراه است. به همین دلیل باید آرام و خونسرد باشید. از زود عصبانی شدن و نگرانی پرهیز کنید. اگر فردی عصبی، عصبانی و پر استرس هستید و هرگز نمی توانید این ویژگی ها را کنار بگذارید، پس سراغ این حرفه نروید. حتی اگر عنصر اول یعنی عشق به حرفه گویندگی را داشته باشید، می توانید آرامش را در خود ایجاد کنید. وقتی مشکلی پیش می آید، آرام بمانید و بگویید: «این پایان دنیا نیست». نفس های عمیق قبل از شروع کار می تواند به تقویت آرامش شما کمک کند.

3- خودتان باشید: سعی کنید ابتدا از سبک خود پیروی کنید و از دیگران تقلید نکنید. زیبایی و گفتار شخصی خود را بیان کنید. از خلاقیت درونی خود نهایت استفاده را ببرید. فراموش نکنید که کلمات و احساسات شما مهمتر از ظاهر شما هستند.

4- لحن صدای شما باید حال و هوای متنی را که می خوانید منتقل کند. در این صورت حالت ها را به شنونده منتقل می کنید.

5- باید به آنچه می گویید ایمان داشته باشید. به عبارت دیگر، اگر به آنچه می گویید اعتقاد ندارید، این عدم اطمینان را نشان ندهید. در غیر این صورت شنونده تحت تأثیر آن قرار نمی گیرد.

6- اگر هنگام صحبت اشتباه کردید، اشتباه خود را بپذیرید.

7- با شادی و جدیت کار کنید.

8- اگر مخاطب شما عموم مردم هستند، باید انسانیت داشته باشید و از به کار بردن کلمات پیچیده و پیچیده خودداری کنید.

9- برای مشکلات و خطراتی که هر لحظه ممکن است در نتیجه کار شما ظاهر شود، آماده شوید.

10- به یاد داشته باشید که شما ارائه دهنده برنامه هستید پس اعتبار زیادی دارید. هرگز این افتخار را از دست نده.

11- سعی کنید فیلمنامه های ویژه برنامه ها را صادقانه بخوانید تا مخاطب را متقاعد کنید. به این ترتیب مخاطب بهتر با شما ارتباط برقرار می کند.

گوینده خبر

پخش رادیو و تلویزیون یک مهارت فردی (ارائه) است، چه آن را یک استعداد ذاتی بدانیم، چه هنر آموخته شده یا هر دو.

مهارت های ارتباطی برای ناشران

همه ما می دانیم که ارتباط دو شکل کلی دارد: ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی

هر نوع ارتباطی که از کلمات استفاده می کند، نوعی ارتباط کلامی است. بر این اساس ارتباطات شفاهی به دو بخش ارتباط (گفتاری) و (کتبی) تقسیم می شود. ما هنگام صحبت و نوشتن از کلمات استفاده می کنیم. یعنی: ما با شکل فعل سروکار داریم. در جایی که کلمات جوهره ارتباط نیستند، ارتباط کلمات نیستند، بنابراین به راحتی می توان وضعیت بدن، ژست، حرکت و غیره را فرض کرد. جزء ارتباطات غیر کلامی است.

در ارتباط کلامی:

تاکید بر لحن و لحن کلام، سکوت، هنرهای بیانی و آیین های گفتاری بسیار مهم است.

در ارتباطات غیرکلامی، حرکات چشم و حالات چهره، حرکات سر، صورت و اعضای آن، حرکات دست و بدن که زیرمجموعه زبان بدن هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

گزارش کردن

در میان تکنیک ها و حرفه های رسانه ای به ویژه رادیو، گزارشگری یکی از سخت ترین موضوعات و موضوعات است.

پست نویسی، پست نویسی، برنامه نویسی و غیره هر کدام دارای مشکلاتی هستند و نیاز به مهارت دارند، اما گزارش نویسی ترکیبی از تمام تکنیک های رسانه ای است. خبرنگار به عنوان یک خبر نویس باید حساسیت، معنا، تاثیر و ارزش های خبر را بداند. درست مثل یک خبرنگار باید بداند خبر را از کدام مکان، به چه کسی و چگونه دریافت کند و سپس با چه بیانی و روشی آن را به اطلاع عموم برساند، همچنین مانند یک برنامه نویس ارزش کلمات را بداند، بداند. ساختار جملات، راه تحقیق را بشناسد و بتواند متنی خوانا، شنیدنی و قابل مشاهده بسازد.

گزارش نویسی حرفه ای، نه تنها با دانش و مهارت - که شرط اساسی و اجتناب ناپذیر این کار حتی از نظر فیزیکی تلقی می شود، دشوار است، بنابراین گزارشگر باید دارای ویژگی های زیر باشد:

1- آماده سازی:

هیچ خبری نمی تواند منتظر ورود و حضور خبرنگار و اخبار جذاب و قابل گزارش باشد.

خبرنگاران باید درک درستی از منشأ خبر و جذابیت آن داشته باشند و در مواقعی توصیه می شود در مورد موضوعی که هیچ مبنایی در خبر ندارد، گزارش داده شود. یک خبرنگار مانند یک آتشفشان باید همیشه آماده ورود به صحنه کار و تلاش باشد.

خبرنگار باید آمادگی جسمانی برای رویارویی با شرایط سخت، کار در مناطق زلزله خیز، اقامت طولانی مدت در هوای سرد و گرم، قرار گرفتن در شرایط سخت، بازدید از مکان های متعدد در یک روز برای انجام کار گزارش گیری و ... را داشته باشد. یک بدن سالم و خوب ورزیده اینکه خبرنگار نتواند کار گزارشگری را انجام دهد برای رسانه قابل قبول نیست. خبرنگار باید از نظر ذهنی آماده باشد تا هیچ اتفاقی او را غافلگیر نکند، باید بداند برای دریافت پاسخ سوالات را کجا بپرسد و این نیاز به مهارت ذهنی بالایی دارد.

2- جدیدترین:

نویسنده باید همیشه از اتفاقات و تحولات پیرامون خود آگاه باشد. او باید بیشتر از مردم عادی فیلم و فیلم ببیند، کتاب، روزنامه و غیره بخواند. واقعیت این است که نویسنده باید خیلی چیزها را بنویسد، نه فقط تبلیغات.

خواندن زیاد، مشاهده وقایع و نوشتن زیاد روزنامه نگار را برای موفقیت بیشتر در تهیه گزارش آماده می کند. به روز بودن و به روز بودن هسته اصلی این صنعت است و شرط اول محسوب می شود، خبرنگاران و خبرنگاران باید به روز و به روز باشند.

اما چگونه می توان به روز شد؟

به روز بودن به معنای آگاهی از امور جهانی، حوزه های حساس جهان، خبرسازان و جریان های عمده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. گزارشگری یک حرفه بی وقفه است، هر حادثه، هر خبری، هر گزارشی یک داستان جدید است. یعنی زمینه، پیشینه، عوامل و نتایج آن با رویدادها، اخبار و گزارش های قبلی متفاوت است. در نتیجه، روش و روش پرداخت کتبی مورد نیاز است.

3- شجاعت و ریسک پذیری:

گزارش گیری حرفه ای دشوار است. روزنامه‌نگاران باید با پدیده‌هایی درگیر شوند که سطحی از اختلال معیار اصلی آنهاست. در بیشتر موارد، خطر ماهیت غیرمعمول خود دارد.

گزارشات سوء استفاده، گزارش فعالیت های پیک، گزارش کارخانجات پوشاک و برندهای معروف اروپایی، گزارش سود افراد از اعتماد مردم و... در مورد اعتماد، در مورد پذیرش داستان و جلسات است. حرفه ای که مردم عادی دوست ندارند وارد آن شوند. وجود جنگ، درگیری و بلایای طبیعی (زلزله، طوفان، سیل، آتشفشان و...) در متن و مرزها.

همچنین، زمانی که فرد با کاغذ و خودکار، یا ضبط صوت و دوربین در میان جمعیت بیرون می‌رود، مقدار مشخصی شجاعت و آمادگی لازم است.

4- دانش زبان و ادبیات:

این گزارش از آیتم ساز رادیو جهات مختلفی با ادبیات مقاله متفاوت است. اما هر چه در ادبیات قوی‌تر باشیم، موفق‌تر خواهیم بود. گزارشگر باید آنچه را که می بیند، کشف می کند و به دست می آورد را با زبانی جذاب و جذاب به مخاطب بگوید، هر چه ذهن او مملو از کلمات، عبارات، ترکیب ها و نکات ادبی باشد، انتقال به صورت روان و جذاب انجام می شود. .

شاید منصفانه باشد که بگوییم مخاطب نیز بی سواد است. اما این را هم باید بپذیریم که همه مخاطبان می توانند بین ادبی و غیر جالب تشخیص دهند.

در رادیو که گزارشگر مستقیماً با مردم صحبت می کند، باید به چنان سطحی از ادبیات تسلط داشت که گفتار صحیح و زیبا را تضمین کند.

5- آشنایی با تجهیزات و ابزار فنی:

نویسنده باید با کارکرد انواع وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود برای رادیو آشنا باشد، مثلاً باید و باید با دستگاه ضبط کار کند و صدا را خوب و مناسب ضبط کند.

6- منافع انسانی:

گوینده خبر که جنبه احساسی، مذهبی و پوپولیستی نداشته باشد چندان جلب توجه نخواهد کرد. گزارش گیری چیزی نیست جز قرار گرفتن در قلب نگرانی های دیگران و در میان گذاشتن آن نگرانی ها با افراد دیگر. کسانی که معتقدند گزارشگری یک حرفه حقوقی و شایستگی است اشتباه می کنند. بهترین آثار گزارشگر، آثار رهایی بخش هستند که با موفقیت در خدمت روابط حساس انسانی هستند.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: