ارتقای سواد مالی برای کودکان و نوجوانان
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ارتقای سواد مالی برای کودکان و نوجوانان
نوشته شده در چهار شنبه 1 شهريور 1402
بازدید : 252
نویسنده : خبرنامه


افزایش هوش مالی کودکان لازمه موفقیت آنها در زندگی بعدی است، حالا اگر آنها از شما یاد نگیرند، پس از چه کسی باید یاد بگیرند؟

پول را به فرزندان خود بیاموزید تا در آینده کسب درآمد کنند.

فکر می کنید در مدرسه به بچه ها درس مالی و هوش مالی آموزش داده می شد؟ چرا خیر

اگر بخواهیم یکی از دروس مغفول مانده در مدرسه را انتخاب کنیم، آموزش مالی برای کودکان و نوجوانان در راس لیست قرار می گیرد. درک و نگرش که همه ما احساس پوچی می کنیم، اما اغلب نمی دانیم چگونه این خلاء را پر کنیم. حتی بزرگسالان هم این نوع پوچی را احساس می کنند.

تقویت و تحریک هوش مالی کودکان در سنین پایین برای کمک به آنها در زندگی آینده بسیار مهم است.

"کسی می تواند ضریب هوشی تحصیلی بالایی داشته باشد و در کلاس درس نابغه باشد، اما نمی تواند در دنیای واقعی پول زیادی به دست آورد."

چرا تقویت هوش مالی کودکان مهم است؟

در واقع تقویت هوش مالی کودکان به این صورت است که چگونه می توان آنها را تربیت کرد تا در آینده افراد موفقی باشند، زیرا با استفاده از این روش، کودکان از ارزش و کارکرد پول در زندگی روزمره آگاه می شوند و می توانند امور مالی شخصی خود را مدیریت کنند. و خانواده نیز باید اقدام کند به عبارت دیگر تقویت هوش مالی فرزندان باعث می شود که آنها از میزان درآمد، هزینه های موجود و پس انداز آگاه شوند و بودجه خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

در چنین مواقعی کودکان به فکر خرید چیزهای غیر ضروری دیگری نیز می افتند. همچنین چنین کودکانی در آینده از خرج کردن پول خود برای چیزهای گران قیمت اجتناب خواهند کرد. متخصصان مالی از دوران کودکی کار می کنند و همین امر باعث شده تا مهارت های مالی را بیاموزند و هوش مالی خود را افزایش دهند.

با توجه به شکل گیری شخصیت، ذهنیت، نگرش و سبک زندگی از دوران کودکی، نیاز به شیوه صحیح آموزش مالی و سوق دادن فرزندان به سمت ارزش آفرینی و کارآفرینی، لازم است والدین اقداماتی را انجام دهند که مهارت های مدیریت مالی را فراهم کرده و توسط فرزندانشان درونی شود. دوران کودکی. و تبدیل به عادت آنها شود. به جای ماهی دادن به فرزندمان بهتر است ماهیگیری را به او آموزش دهیم تا شخصیت مستقلی داشته باشد و بدون وابستگی شخصیتی و مالی به والدینش در آینده به خوبی زندگی خود را پیش ببرد.

هوش مالی کودکان را تقویت می کند.

تشویق به سواد مالی کودکان

نکات مهمی که هنگام آموزش پول و مهارت های مالی به کودکان و نوجوانان باید در نظر داشت عبارتند از:

1- آموزش مهارت های مالی و مالی به بچه ها می تواند خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید شروع شود.

دانشگاه ویسکانسین مطالعه ای با کودکان 3 ساله انجام داد و به این نتیجه رسید که کودکان خردسال می توانند مفاهیم اقتصادی مانند ارزش، مبادله و خرید را درک کنند. بنابراین، اگر می خواهید در آینده فرزندانی موفق از نظر مالی داشته باشید، آموزش مفاهیم اقتصادی و مالی را از سنین پایین به آنها آغاز کنید.

2- یادگیری کودکان با سخنرانی اتفاق نمی افتد.

بسیاری از ما وقتی می خواهیم موضوعی را به فرزند خود آموزش دهیم، شروع به صحبت در مورد شایستگی و نیاز آن موضوع می کنیم. مثلا وقتی می خواهیم با او در مورد لزوم تزیین اتاق بچه ها صحبت کنیم

آموزش معمولا به او می گوییم نظم در زندگی پسر عزیزم بسیار مهم است و باید اتاقت را مرتب کنی. پس از آن، پسر ما می تواند فردا بلند شود و اتاقش را تمیز کند، اما دو روز بعد آن را فراموش کنید.

روش عملی توصیه شده این است که با فرزندتان در یک فرآیند که بیشتر شبیه یک بازی است به اتاق او بروید و روی تخت او با هم بچینید. حتی ممکن است زمان یا انرژی بیشتری نسبت به کودک برای تمیز کردن اتاق صرف کنیم، اما نکته مهم این است که روند چیدن تختخواب را با هم تمرین کنیم تا پس از چند بار تکرار، برای او مناسب باشد.

آموزش اقتصادی

همین امر در مورد مسائل مالی نیز صدق می کند. اگر می خواهید مفاهیم و مهارت های پول را به او بیاموزید. اگر فقط به او بگویید برای زندگی پس انداز کند، برای خرید خانه و بودجه برای پولش برنامه ریزی کنید، عملاً وقت او را تلف می کنید. یک راه عملی این است که مفهوم یا مهارت مورد نظر خود را تمرین کنید.

مثلا:

اگر می خواهید بودجه را به او آموزش دهید که متداول ترین روش در دنیاست. و در ایران نیز استفاده می شود، استفاده از سه قلک، قلک برای امور خیریه، قلک برای پس انداز و قلک برای خرید کالایی که کودک دوست دارد استفاده شود.

آنها را به پس انداز عادت دهید و از آنها بخواهید پس انداز خود را مدیریت کنند

3- قلک جادویی به او بدهید

به جای 1 قلک، 3 قلک به او بدهید (می توانید از پاکت، فنجان خالی و ... استفاده کنید) و به هر کدام برچسب «ببخشید»، «پس انداز» و «خرج» بزنید. از او بخواهید پولش را بین 3 قلک تقسیم کند. بگذارید کودک تصمیم بگیرد که چگونه پول را توزیع کند. این نه تنها اعتماد به نفس کودک را در مسائل مالی افزایش می دهد. بلکه این فرصت را به ما می دهد تا در مورد مدیریت پول با فرزندمان گفتگوی جدی داشته باشیم.

با توجه به درصدهایی که قبلا به فرزندانمان گفته ایم، به ازای هر پولی که به دست بچه ها می رسد باید پول به این قلک ها سپرده شود. مثلاً پولی که به عنوان کمک هزینه یا هدیه تولد به او داده می شود یا پولی که در سال نو دریافت می شود باید در این قلک ها توزیع شود. با تمرین و تکرار این روش تقسیم پول، کودک مفهوم بودجه بندی را درک می کند. بنابراین برای یادگیری هر درسی باید روشی بیابیم که برای کودکان کاربردی و مفید باشد و صرفاً اطلاع رسانی و موعظه نباشد که چندان مؤثر نخواهد بود.

درست کردن وضعیت مالی والدین

مهم ترین اصلی که می تواند آینده مالی فرزندانمان را تضمین کند، رفتار صحیح مالی والدین است. فرض کنید اهمیت بودجه و پس انداز را به فرزندمان آموزش می دهیم و هفته ای چند بار با او صحبت می کنیم. سپس او در آن آخر هفته به مرکز خرید رفت، که در بودجه ما نیست یا قصد خرید آن را نداریم، ناگهان یک ژاکت خوب در فروش دید، پشت پنجره به ما چشمکی زد، با خوشحالی آن را خرید. .انجام دادن. طبیعی است که کل آموزش بی اثر شود و کودک نمونه رفتار ما شود.

4- چگونه در مورد اشتباهات مالی گذشته خود با کودک صحبت کنیم؟

• مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید. اگر نمی خواهیم مسئولیت کامل گذشته را به دوش بکشیم و دیگران و جامعه را مقصر بدانیم، بدون اینکه بدانیم قربانی شرایط اجتماعی هستیم و توانایی تغییر شرایط و اصلاح اشتباهات را نداریم، این پیام را به کودک فرستاده ایم. گذشته، لازم نیست وارد جزئیات شویم.

نباید این خاطرات را با هیجان و افتخار به یاد بیاوریم. فرض کنید برای خرید ماشین پول پس انداز کرده اید، یکی از دوستانتان می خواهد به ترکیه سفر کند و شما را با هم به این سفر دعوت می کند. قیمت این سفر می تواند 50 درصد پولی باشد که با خرید ماشین پس انداز کرده اید.

می توانید به این سفر بروید و لذت زیادی ببرید. با این حال می دانید که خرید خودرو برای خانواده تصمیم درستی بوده و همچنان از پولی که در سفر خرج کرده اید پشیمان هستید و از سوی دیگر خاطرات سفرتان را هیجان انگیز می کند. لطفاً این هیجان را برای خود نگه دارید و آن را با فرزندتان در میان نگذارید زیرا با این کار ناآگاهانه او را تشویق به رفتار عاطفی و دور از منطق مالی کرده اید.

5- در مورد پولی که دارید به فرزندتان دروغ نگویید.

اگر فرزندانتان متوجه شوند که در مورد پولی که دارید به آنها دروغ می گویید، چه از نظر مالی و چه در زمینه های دیگر اعتماد خود را به شما از دست خواهند داد. امروز عصری نیست که بتوانید به راحتی چیزها را پنهان کنید.

فرض کنید شما کارمند یک شرکت هستید، با یکی از همکارانتان ملاقات خانوادگی دارید و فرزندتان با فرزند همکارتان دوست است.

او کمتر از این طریق از حقوق یا مزایای شما مطلع می شود. یا احتمالاً فرزند شما فقط با جستجوی آن در اینترنت از حقوق شما مطلع می شود. البته این دلیل نمی شود که درآمد دقیق خود را به فرزندمان بگوییم.

پس راه حل چیست؟

اگر فرزندتان درخواستی کرد که شما با آن موافق نیستید، به او بگویید که در بودجه نیست. یا اگر فکر می کنید خرید برای سلامتی او مضر است، دلایل خود را توضیح دهید. اینکه بگویم پول ندارم یا کارت بانکی را نیاوردم راه حل خوبی نیست. پاسخ منفی شما باید حرف آخر باشد و به هیچ وجه نظر شما را تغییر ندهد.

از گذشته مالی خود شکایت نکنید. اینکه در گذشته پس انداز نکرده ایم یا پول خود را به درستی مدیریت نکرده ایم یا به هر نحوی پول خود را هدر داده ایم... لازم نیست در مورد این موارد با فرزندان خود صحبت کنید، بهترین کار این است که بله. مثبت و سازنده باشید. در مورد پول صحبت کنید و موفق باشید. ایفای نقش در اینجا به معنای دروغ گفتن به فرزندانتان نیست.

بازیگری مهارتی است که ما نداریم. اگر اعتماد به نفس نداریم، نباید به خود بگوییم که اعتماد به نفس نداریم. اما باید افرادی را در نظر بگیریم که اعتماد به نفس کافی دارند. چگونه رفتار می کنیم، چگونه صحبت می کنیم، چگونه راه می رویم و چگونه با دیگران رفتار می کنیم با تکرار این رفتارها می توانیم این باور ناخودآگاه را ایجاد کنیم که اعتماد به نفس داریم.

7- اگر در مورد مسائل مالی با شوهرتان اختلاف و درگیری دارید، آن را پشت درهای بسته نگه دارید.

در آمریکا، یک مطالعه بزرگ روی والدینی که بر سر مسائل مالی با هم دعوا می کردند، انجام شد، و نتایج این بود: «کودکانی که به طور مرتب شاهد دعوای والدین خود بر سر مسائل مالی بودند، سه برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض بدهی قرار داشتند».

اگر مطمئن نیستید که همسرتان در مورد چیزی چه فکر می کند، به فرزندتان بگویید که با مادر یا پدرتان چک می کنم و نتیجه را به شما اطلاع می دهم. فرزندانتان نباید بفهمند که شما و همسرتان در مسائل مالی با هم به توافق نمی رسید. بسیار مهم است که در مسائل مالی با فرزندان خود یکسان رفتار کنید.

در روانشناسی تربیت کودک، بر اهمیت رفتار مشابه والدین با فرزندان تأکید فراوانی شده است و این امر در شکل گیری شخصیت سالم در فرزندان ما تأثیر بسزایی دارد. اگر فرزندتان می‌خواهد به کنسرت برود و شک دارید که آیا همسرتان راضی است برای این کار هزینه کند یا خیر، به فرزندتان بگویید که بعد از مشورت با همسرتان جواب می‌دهید.

8- اگر در زندگی خود فقط به فرزندتان پول می دهید و پول را مطابق علایق او خرج می کنید، انتظار نداشته باشید که فرزندتان مهارت های مالی شیراحمدی و موفقیت را  کسب کند.

آموزش مهارت های مالی زمان بر است و نیاز به تکرار و تمرین دارد طبیعی است که این آموزش نیز مانند هر آموزشی به صورت مرحله ای انجام می شود

مثلاً اگر هیچ وقت اجازه نمی‌دادیم نوجوانمان به پول رسیدگی کند و او مجبور بود برای هر خریدی به ما مراجعه کند و ما برایش بودجه در نظر گرفتیم و حالا می‌خواهیم او را تنها در 18 سالگی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستیم. ، برای او مشکلی در رسیدگی به پول رایج است. بهتر است فرزند شما در 12 یا 13 سالگی اشتباه مالی کند و تجربه کسب کند تا اینکه در 18 یا 20 سالگی با خرج کردن بیش از حد مرتکب اشتباه مالی شود.

9- در بحث پول نباید دختر و پسر را از هم جدا کنند.

بسیاری از والدین بیشتر با فرزندان خود در مورد مسائل مالی به ویژه سرمایه گذاری صحبت می کنند. تحقیقات نشان می دهد که درآمد زنان به طور کلی کمتر از مردان است. آنها در مورد سرمایه گذاری و پس انداز برای بازنشستگی عملکرد ضعیفی دارند. این به دلیل تفاوت بین دختران و پسران در آموزش امور مالی است. بر اساس باورهای سنتی، فرزندان به عنوان نان آور خانواده و مسئله پول به عنوان دغدغه ثانویه برای زنان تلقی می شود. این رویکرد امروزه جایگاهی ندارد و عدم آموزش صحیح سواد مالی آینده دختران ما را به خطر می اندازد.

10- آموزش مالی باید توسط هر دو والدین انجام شود.

در دنیای امروز هیچ تفاوتی بین زن و مرد در آموزش هوش مالی کودک زهرا شیراحمدی وجود ندارد. اگر شما به عنوان یک مادر خانواده با سوال پول و سرمایه گذاری روبرو هستید، نباید از پدر دوستتان سوال کنید! اگر از پاساژ مطمئن نیستید، بهتر است به کودک بگویید که از پاسخ سوال مطمئن نیستید و پس از بررسی و تحقیق پاسخ خواهید داد. بالعکس اگر در خانواده ای مادر خانواده تجربه بیشتری در مسائل مالی دارد، پدر خانواده نیز باید در این زمینه مطالعه و تحقیق کند و به سوالات مالی و اقتصادی فرزندش پاسخ دهد.

اگر یکی از والدین مهارت ها و دانش مالی را آموزش دهد، مشکل این است که فرزند شما پول را به عنوان یک جنسیت درک می کند و آن را منحصراً به عنوان یک جنسیت خاص در نظر می گیرد.

 






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: