پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 14
نویسنده : خبرنامه


به عنوان یک دانشجو یا محقق، ممکن است بارها واژه شفاهی را شنیده باشید، اما معنی آن را ندانید. شاید خودتان متن را ترجمه کرده باشید، اما نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، به این می گویند پارافراسی.

بازنویسی به پژوهشگران و دانش‌آموزان کمک می‌کند. این یک مهارت ضروری برای همه محققانی است که به‌طور کلی با تولیدکنندگان محتوا درگیر هستند. زیرا متون تفسیر نمی شوند و می توانند منجر به سرقت ادبی شوند.

در این مقاله نگاهی مفصل به سرقت ادبی، پیامدها و تعاریف آن خواهیم داشت. همچنین با نرم افزارهای مورد استفاده برای جلوگیری از سرقت ادبی آشنا خواهیم شد.

سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی، سرقت ادبی یا سرقت علمی به معنای کپی برداری از عقاید و نوشته های دیگران بدون ذکر منبع است. یعنی اگر آگاهانه یا عمداً آثار دیگران را به نام خود بازنشر دهید، مرتکب سرقت ادبی شده اید.

سرقت ادبی انواع مختلفی دارد، اما بیشتر سرقت ادبی مربوط به آثار مکتوب به ویژه آثار علمی است. سرقت ادبی در آثار علمی نیز کشورها و انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است.

انواع سرقت ادبی

کپی کردن پنج یا چند کلمه از منبع بدون استفاده از علامت نقل قول

خرید تمام یا بخشی از چیزی

استفاده از نظرات دیگران بدون ذکر منبع

کپی برداری از آثار علمی شما (خود سرقت علمی)

انتشار آثار به دو یا چند زبان مختلف با جذابیت تنوع

عواقب دزدی چیست؟

سرقت ادبی در مقالات علمی تنها جنبه علمی شما را زیر سوال نمی برد. بلکه می تواند باعث رد مقالات و پایان نامه های علمی و یا حتی اخراج شود. زیرا امروزه اکثر مجلات و موسسات تحقیقاتی حساسیت زیادی نسبت به سرقت ادبی نشان می دهند.

برای جلوگیری از سرقت ادبی، متن خود را با نرم افزار تشخیص سرقت ادبی بررسی کنید. از جمله این نرم افزارها می توان iThenticate، Turnitin و Plagiarism Checker X را نام برد. این نرم افزار همان درصد گزارش متن شما را از منابع دیگر تهیه می کند. به گزارش نرم افزار، جملات را با شباهت زیاد جایگزین یا معکوس کنید.

برای بازنویسی هر متنی، باید با نحوه نقل قول، نقل قول و بازنویسی متن آشنا باشید. به عبارت دیگر به این مجموعه عملیات پارافراسی گفته می شود.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: