اکنون شما می‌توانید بخرید برنامه‌ای که واقعاً برای آکواریوم اصفهان ساخته شده است
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 82368
نویسنده : خبرنامه

 

اما یکی از علل شهرت پل خواجو به نسبت دیگر پلهای ایران معماری زیبای پل خواجو است. یکی از اسرارآمیزترین بخشهای پل نیز شمعهای پنهان طاقها هستند. برای بازدید از اماکن گردشگری اصفهان همین حالا میتوانید تور مناسب را رزرو کنید و اوقات خوشی را در سفر سپری کنید. اما باید بدانید که با انتخاب هر یک از وسایل ذکر شده لازم است فاصله کوتاهی را تا پل پیاده روی کنید. بیشتر این اتاقها دارای معماری سنتی بوده و درعینحال تمامی امکانات لازم را دارا هستند. برای شناخت بیشتر شگفتانههای پل زیبا، تاریخی و جذاب خواجو در این بخش همراه ما باشید. این پل بر سر راه تکیه بابارکن الدین عارف مشهور قرار داشته، لذا به پل بابا رکن الدین شناخته میشد. کلیسای وانک در ابتدا تنها یک ساختمان کوچک در بخش جنوب غربی سازه کنونی بوده که با نام «کلیسای کوپ» شناخته میشد. در گذشته گرما و بارش کم شهر یزد باعث شد اقدام به ساخت سازهای هوشمند در زمان خود کنند بنایی که نه تنها می توانستند آب را ذخیره کنند بلکه میتوانستند آب را به صورت خنک نگهداری کند. ایم پل به صورت طاقی یا قوسی شکل ساخته شده که با بستر زمین هماهنگی خاصی ایجاد کرده است.

lut desert پل خواجو از آثار تاریخی بازمانده از دوران صفویان است که بازدید از آن برای گردشگران خارجی و داخلی جذابیت خاصی دارد. در دوران معاصر، بهدلیل ارزشهای تاریخی، معماری و هنری مسجد جامع اصفهان، مطالعات زیادی توسط محققان داخلی و خارجی درباره آن صورت گرفته است که از مهمترین آنها میتوان به تحقیقات اوژینو گالدیری ایتالیایی، آندره گدار فرانسوی و لطفالله هنرفر اشاره کرد. ویژگیهای متنوع طبیعت استان برای گردشگران داخلی و خارجی جالب و جذاب است بطوری که طبیعت چند گونه و کاملا متفاوت، یکی از پرجاذبهترین دیدنیهای این استان به شمار میرود. یکی از شگفتیهای پل خواجو این است که در ساخت آن ملاتی به کار رفته است که هر چه آب بیشتری به آن برسد، مقاومتر میشود. چرا که هر نامی که انتخاب میشود دارای یک علت است. چرا که این معمار مواد اولیهای را انتخاب کرده است که هر چه بیشتر در آب باشد سفتتر و مقاومتر میشود. این سنگ قبرها برای حفاظت بیشتر بدون تخریب پل در زمان مرمت به موزه تخت فولاد برده شدند. برخی از این سنگ قبرها در موزه سنگ تخت فولاد نگهداری میشوند. فانوسهای زیادی شبها در سرتاسر باغ روشن میشوند که جلوه خاصی به این بنا و شهر میبخشند. متأسفانه هیچ کدام از این باغها به جز باغ چهل ستون و باغ هشت بهشت باقی نمانده است. شکل سقف و طاقهای پل خواجو اصفهان به شکلی طراحی شده است که اگر به آرامی در یکی از اضلاع پل سخن بگویید؛ صدای شما در ضلع مقابل اکو شده و به گوش شخص روبرو خواهد رسید.

این کافه رستوران امتیاز بالایی از مراجعین دریافت نموده و به همین دلیل می توان گفت یکی از بهترین رستوران های اصفهان نیز به شمار می رود. و اما علت انتخاب نام پل خواجو به نام پل بابا رکن الدین این است که در تخت فولاد یک بقعه بسیار معروف به نام بابا رکن الدین نیز وجود دارد. معمار این پل تاریخی در انتخاب ملات پل سنگ تمام گذاشته است. معماری این منطقه به حدی فشرده است که جایی برای ساخت خیابان های گسترده وجود ندارد. باغ چهلستون یکی از مهمترین این باغها به شمار میرفت و در حقیقت، باغهای دیگر را به هم متصل میکرد و این خیابان را به میدان نقشجهان مرتبط میساخت. در بخش میانی پل خواجو سنگ فرشی در کف رودخانه زاینده رود وجود دارد که از طریق 11 پله سنگی بستر رودخانه به کف پل مرتبط میشود. این پل درست در شرق پل سی و سه پل اصفهان است که به عنوان نماد شهر اصفهان شناخته میشود. با این وجود هنوز می توان از کاخ هشت بهشت به عنوان اثری ارزنده نام برد که با طبیعت سبز اطرافش خالق اوقاتی خوشایند برای گردشگران است. وقتی از بالا به پل خواجو نگاه کنید، بنا را به شکل یک عقاب تیز چنگال میبینید که در حال پرواز روی رودخانه است. به محض اینکه وارد بنا میشوید اتاقها را میبینید که دور تا دور حوض دست به دست هم دادهاند.

این کلیسای بزرگ به دست فردی با نام خواجه پطرس ولیجانیان ساخته شده است. اگر مسافر اصفهان هستید و می خواهید تا از این شهر زیبا و تاریخی و پل خواجویش دیدن کنید، باید اطلاعاتی را درباره نکات اساسی و مهم این شهر به دست آورید. این پل که به هدف سد و بند بر روی زاینده رود ساخته شده بود در بخش میانی خود دارای سد های چوبی بود و پل زیبا و بی نظیر در دوران صفوی به شمار می رفت و حتی از زیبا ترین پل های جهان در زمان خودش بوده است .پل خواجو اصفهان بدین سبب احداث گردیده بود که دو محله دروازه حسن آباد و محله خواجو را به تخت فولاد وصل کند و راه ارتباطی شیراز بود به همین سبب این پل را به نام های پل شیراز و حسن آباد نیز می شناختند. نام گبر نیز از نام یک قومی، حسن آباد نام قدیم محله خواجو و نام پل شاهی به درخواست شاه عباس در طول دوران مختل برای این پل برگزیده شده است. وجود کافههای دنج با موسیقی سبک غرب و صندلیهای به هم چسبیده چوبی شما را وادار میکند که حداقل برای نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک لیوان شربت، چند لحظه را در آنجا سپری کنید.حوض و حوضچههای زیادی در این محله دیده میشود که همگی یک مجسمه را درون خود جای دادهاند.

ملات: یکی از ویژگیهای هوشمندانه پل خواجو بهکارگیری ملاتی در آن است که هرچه آب بیشتری به آن برسد، مقاومتر میشود. مسجد جامع اصفهان به عنوان قدیمی ترین مسجد ایران یکی از اماکن گردشگری مذهبی است که در سفر به اصفهان به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن دیدن نمایید. نام پل خواجو از نام محله خواجو یعنی محلی که پل در آن ساخته شده است اقتباس شده است. پل خواجو بر روی شاهرگ شهر اصفهان یعنی رود مشهور زاینده رود کشیده شده است. پل خواجو نصف جهان ایران یعنی شهر زیبا و تاریخی اصفهان یکی از مشهورترین پلهای ایران است. این هنر و دقت یکی از خاصترین بخشهای پل است. همانطور که گفتیم این باغ جزو جاهای دیدنی شهر یزد به حساب می آید. از این رو با مراجعه به باغ گیاهان دارویی در باغ گلهای اسپهان می توانید آن ها را بشناسید. این پل در بسیاری از نقاشی ها از جمله نقاشان معروف ایرانی مانند رضا عباسی و کمال الملک نیز به تصویر کشیده شده است. چرا که برای ساخت این پل از تزئینات ویژهای چون کاشی کاری ظریف و هنرمندانه و همچنین معماری منحصربهفرد استفاده کرده است. این پل به نامهایی چون بابا رکن الدین، پل شاهی، پل شیراز، گبرها و حسن آباد نیز خوانده میشود.

طبقه اول تا پنجم این بازار اصفهان به انواع فروشگاههای خرید و فروش موبایل، تبلت، وسایل جانبی و نرمافزار آنها و خرید و فروش سیم کارت اختصاص دارد و در آخر خدمات پس از فروش است که در طبقه زیرین ارائه میشود. این کلیسا در دوره صفوی ایجاد شده است و شاید جالب باشد بدانید که گنبد کلیسای وانک برخلاف گنبد کلیسا های کهن ارمنی که مخروطی شکل هستند، شبیه گنبد مساجد ایرانی دوره صفوی بنا شده است. مهمترین ویژگی در معماریهای زیبا و اصیل ایرانی توجه به ویژگی تقارن و قرینه سازی است. این پل از نظر سبک معماری، نظم و تقارن خاص و چشم نواز و همچننی استحکام بیش از اندازهای که دارد؛ لقب یکی از مهمترین پلهای دنیا را از آن خود کرده است. باغ دولت آباد یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد و شهرت جهانی دارد. یزد دومین شهر ایران پس از بم است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیدهاست. بی شک بزرگان ما و بسیاری از افراد شاهد استفاده از نقش سی و سه پل بر روی اسکناس 200 ریالی بوده اند که این امر نشان از اهمیت و شهرت این پل در کل ایران و جهان دارد.

این پل زیبا با معماری بینظیر بر روی رودخانهی زاینده رود و در نزدیکی سی و پل احداث شده است. • معماری بینظیر چهلستون چشم هر بینندهای را خیره میکند. در هر صورت این امکان باز هم وجود دارد که در مناسبتهای خاصی چون اعیاد مذهبی یا ماه مبارک رمضان شاهد تخفیف بلیط آکواریوم اصفهان باشیم. ارامنه از زمانی که جلفا را بنا کردند، به کار تجارت و بازرگانی مشغول شدند، به فعالیتشان در این زمینه ادامه دادند و توسط افراد ثروتمند و سرشناسی چون خواجه آودیک و خواجه نظر، شروع به ساخت بناها و آثار ارزشمند کردند. برای رسیدن به پل خواجو میتوان از هر نوع وسیلهای از وسایل عمومی چون تاکسی، مترو و اتوبوس استفاده کنید. اگر قصد دارید با مترو خود را به پل خواجو برسانید، ایستگاه سی و سه پل نزدیکترین ایستگاه مترو است که میتوانید مسیر دو کیلومتری تا پل خواجو را پیاده طی کرده یا از تاکسی استفاده کنید. میهمانانی که در هتل سنتی اصفهان مقیم هستند با 10 دقیقه پیاده روی به همسایه این هتل اصفهان میرسند. در این تصویر سازی کنگرههای پل همچون بالها و عمارت وسط پل نیز در جایگاه سر عقاب قرار دارند. برخی از افراد هم پل خواجو را به نام پل شیراز میشناختند، زیرا بر سر راه شیراز قرار داشت. برخی از افراد این پل را به نام پل بابا رکن الدین میشناختند، زیرا در مسیر بقعهی بابا رکن الدین در تخت فولاد قرار دارد. بر همین اساس نام پل خواجو نیز به دلیل مجاورت محله خواجو به پل شاهکاری زاینده رود علت نامگذاری این پل به خواجو شده است. شیرهای سنگی دو سمت پل خواجو نیز به عنوان دو نگهبان با چشمان براق خود از رود زاینده رود محافظت میکنند. گردشگری به عنوان یک صنعت اشکال و انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها «گردشگری مذهبی» است.

زرتشتیان بر این اعتقادند که این مکان مقدس، محل غایب شدن یکی از کنیزان دختر یزدگرد به نام مروارید (گوهربانو) است که در پی تعقیب اعراب مهاجم به آن پناه آورد و در حین نیایش از نظرها ناپدید شد.برای ورود به زیارتگاه پیر هریشت پس از گذر از چند پله به درب ورودی خواهید رسید. در واقع پل خواجو مشهوترین نام پل زیبای زاینده رود است اما تنها نام این پل نیست. پل خواجو با پل معروف سی و سه پل یا پل الله وردی خان تنها 1800 متر فاصله دارد. بازسازی دیگر در فاصله سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۱ خورشیدی انجام شد. فاصله آبشار شاه لولاک تا اصفهان: ۷۳.۵ کیلومتر- ۱ ساعت و ۳ دقیقه رانندگی. اما انچه در گنجینه تاریخی استان اصفهان در مورد اندازه این پل نوشته شده است به طول 132 /5 و عرض آن 12 متر می باشد .این پل دارای ساختمانی خاص و ویژه به نام بیگلر بیگی می باشد که در گذشته به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده بود تا محل اقامت موقتی او و خانواده اش باشد. مشخصات سی وسه پل عبارت است از طول متر 295 و عرض 75/13 متر ودر 2 طبقه ،1- قسمت فوقانی که بیشتر هنگام پر آبی مورد استفاده بوده و دارای بالکن هایی جهت نشیمنگاه تابستانی و رایت گذر آب بوده است. برای اطلاع بیشتر درباره معماری ویژه بناهای اصفهان مقاله مسجد شیخ لطف الله را مطالعه کنید. یک تاکسی بگیرید و به جنوب شهر اصفهان (کوه صفه) بروید، در آنجا با تله کابین به بالای کوه بروید و بولینگ بازی کنید.

خوب است بدانید با بازدید از پل زاینده رود و گردش و تماشای این پل دیدنی و تاریخی ودیگر جاذبههای نزدیک پل خواجو میتوانید برای رفع خستگی به یکی از بهترین رستورانهای اصفهان بروید و یک وعده خود را به غذاهای سنتی اصفهان دعوت کنید تا لذت سفر خود را دو چندان کنید. گبرها یا زرتشتیان هم از این پل برای رفت و آمد به محلهی خود استفاده میکردند، به همین دلیل یکی از نامهای قدیمی این پل، پل گبرها است. اما به جزء آنچه تاکنون درباره این پل تاریخی و این سازه عظیم ایرانی گفتیم؛ تنها گوشهای از دانستنیها و عجایت پل خواجو بود. همانگونه که اشاره کردیم، در قرن سیزدهم هجری بر سر در بازار این میدان، دومناره بلند به سبک تکایای یزد بنا گردید و گفتیم که در اثر تغییرات زمان پهلوی، بخشی از جداره اصلی تکیه امیر چخماق باقی ماند که امروزه به عنوان تنها جداره اصیل باقیمانده در این میدان شناخته می شود. پل خواجو اصفهان را نه تنها از برترین پلهای ایران بلکه از زیباترین پلهای جهان میدانند. جعفری زند، باستانشناس که مدتها بر تپه اشرف این شهر کاوش کرده، درباره سازههای ناشناخته طی عملیات احداث ایستگاه مترو دروازه دولت به سایت تابناک گفته است: «صد در صد مطمئن هستم که اینها علاوه بر باروی سلجوقی شهر اصفهان، بخشی از کاخ جهاننما نیز هستند. اصفهان، جاهای دیدنی زیادی دارد که می توان روز های زیادی را در این شهر سپری کرد و در هر جایی از اصفهان نشانی از جاذبه ای با خصوصیات عالی و جذاب پیدا کنید. جهت خرید بلیط ارزان هواپیما از سایت چارتر 118 کافیست به صفحه رزواسیون سایت ما مراجعه کنید.

کسانیکه تمایل دارند با تورهای ارزان قیمت سفر میکنند، میتوانند از راهنمایی کارشناسان آژانس مسافرتی همسفرها دربارهی پروازهای لحظهی آخر یا زمان تخفیف هتلها استفاده کنند. چند سال میگذرد و در ایوان کاخ گشتاسپ، درختی خردمند و سخنگو (و جاودانه) به نام «زردهشت» پدید میآید و خود را پیغمبری میخواند که از آفرینندهٔ جهان، برای راهنمایی شاه، خرد نزد او آورده تا به آیین بهدینی درآید، آن را از پیامبر بیاموزد، و از او پند بشنود. بر روی این تخته سنگها علائم خاصی که شبیه به امضا است کشیده شده است که خود از ویژگیهای عجیب و غریب و دیدنی پل خواجو اصفهان است. سخن بگوییم تا قبل از سفر به این اصفهان با محبوبترین پل ایران و ویژگیهای آن آشنا گردید. این اثر با نام مسجد شاه / مسجد سلطانی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هتل سنتی سه ستاره مظفر در سال ۱۲۶۶ توسط مظفر یکی از تاجران بلند آوازه یزد بنا شد. طبق تحقیقات به عمل آمده توسط تاریخ شناسان، هدفی که شاه عباس دوم از ساخت این پل در نظر داشته ایجاد اتصال میان محله خواجو با تخت فولاد و راه شیراز بوده است. درواقع این عمارت بین باغ اندرونی و بیرونی قرار گرفته است و عمارت اصلی باغ به شمار میرود. بخش بیرونی باغ هم برای توقف کاروانها، برگزاری مراسم ورزشی و تشریفات حکومتی استفاده میشده. این قبله در روی تخته سنگی در بخش شمالی پل به چشم میخورد.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: